woensdag 29 april 2020

Bereik


U leest dit, dus ik heb u bereikt. Ik heb me recent een pond enveloppen (weet u nog: die rechthoekige origamiconstructies waarin een brief kon worden geschoven) aangeschaft. Ik schrijf wat af. Waarom? Ik heb geen bereik.

Het moet een complot zijn; providers zien ons als grensgemeente vast als randverschijnsel. We bellen niet zo hysterisch veel als westerlingen; dus er zal aan ons wel niet genoeg verdiend worden.
Regelmatig hoor ik klagen over een slechte ontvangst in ons stadje. Probeer vanuit Gramsbergen maar eens iemand in Jipsingboertange te bereiken. Gramsbergen - Jipsingboertange, dat is qua bereik natuurlijk sowieso drie keer niks (verder ook niet, maar dat ga ik niet opschrijven, want dan krijg ik ruzie met de buurtvereniging).
Ik doe zelf de wildste dingen om bereik te bereiken. Als u bijvoorbeeld, voorbijrijdend, denkt dat ik de ramen lap met mijn mobiel, dan is dat niet zo. Wij lappen onze ramen niet. Nee, ik hengel naar bereik. Half Gramsbergen schijnt hier onder te lijden, maar ik lijd meer.
Dat komt doordat de vaste telefoons waarover ik beschik (twee nummers!) mij ook geen contact gunnen. Dat gaat heel geniepig. Onze ene telefoon gaat na vier keer rinkelen op de voicemail, de voicemail die ik nooit heb ingesteld en zich niet laat uitschakelen. Ik geloof niet in voicemails. Mijn andere nummer is helemaal een loeder. Het suggereert een prima verbinding, maar kan er al na enkele seconden - klik - de brui aangeven. Fijn als je een stroomboer aan de lijn hebt, minder als je zelf iets te melden hebt. Ik heb - zoals u weet - vaak iets te melden. Zo zit ik hier, om wijlen Onslow te parafraseren, 'completely surrounded by no bereik'.
Gelukkig mag ik hier af en toe een stukje schrijven, zo weet ik mij toch gehoord.

Adrian Verbree

Geen opmerkingen:

Een reactie posten