woensdag 6 mei 2020

Over geluk in bange dagen


Het is nu al half elf ‘s avonds en ik moet nog aan de column beginnen. Vanmiddag werd ik namelijk gebeld door Bert van de Toren, of ik de column, een paar dagen eerder kon inleveren in verband bevrijdingsdag. Het lange weekend komt er aan, en ze waren glad vergeten het aan mij door te geven. Nou ja geen man overboord, inspiratie ontbreekt het nu zeker niet aan. Er is namelijk iets moois gebeurd in deze toch verder best wel rampzalige tijd. Er is een kindje geboren. Veda heet ze, dochter van mijn eigen dochter Floor en Jasper. En ik ben dus weer opa geworden. En we zijn maar wat blij en opgelucht dat Veda gezond is.

Zo’n bevalling is spannend, en ik ben iemand die zich dan snel zorgen maakt, vooral op zulke momenten. Aan de buitenkant ben ik wel een bikkel hoor, maar als het erop aankomt, moet ik eerlijk bekennen, ben ik gewoon een softie. Ook toen ik de eerste dag na de bevalling hoorde dat Veda een beetje veel afgevallen was, en de kraamhulp zich daar een beetje zorgen over maakte, liep ik me ook de godganse dag zorgen te maken. Gelukkig heb ik stuur in mijn leven. Een nuchtere vrouw, en evenzo nuchtere dochters. De dag erop bleken ze weer eens gelijk te hebben gehad. Ze was maar liefst 180 gram gegroeid. De kraamhulp had zoiets nog nooit meegemaakt. Er viel een zorg van me af.
De corona spelregels hebben deze prachtige gebeurtenis wel een beetje overschaduwd moet ik zeggen. Dat, en mijn voorzichtige karakter, maken dat ik mijn kleindochter, die al weer een week oud is, nog maar één keer gezien heb. En dat terwijl ik een diep verlangen voel dat kleine wondertje, dat toch ook een beetje van mij is, in mijn armen te nemen. Een dochter van mijn dochter, dat is echt een super speciaal gevoel, dat kan ik bijna niet uitleggen, laten we het maar geluk noemen. Mijn heerlijk nuchtere dochter liet met trouwens weten dat ik me niet aan moet stellen, en gewoon langs moet komen. En dat ga ik vandaag maar eens even doen.
Zo, en nu is het twaalf uur, nog een keer door lezen, en dan lever ik hem in.

Rudi Bults

Geen opmerkingen:

Een reactie posten