woensdag 30 oktober 2019

Zenuwachtig


Geraspte appel met kaneel en slappe thee, wat had ik er de schurft aan. Mijn moeder kwam er altijd mee aanzetten als ik ziek, zwak of misselijk was. Als versterking. Zo’n schaaltje met appelraspsel ziet er in het begin nog wel appetijtelijk uit, maar binnen de kortste keren oxideert de prut en lijkt het op zaagsel overgoten met menie.

De laatste keer dat hierop getrakteerd werd, was zo’n dertig jaar geleden toen ik met mijn bandje in het voorprogramma mocht spelen van Herman Brood. Een week van tevoren ging het helemaal mis. Ik zat te ronken op de wc als een stel trekkers op weg naar Den Haag en ik kon me niet voorstellen ooit nog vast voedsel tot me te nemen. Zenuwen, natuurlijk, maar ook het gezond verstand was weggevloeid. Ik moest de rit uitzitten, afzeggen was geen optie. En natuurlijk, toen alles achter de rug was: geen centje pijn meer. Bier en hamburgers gingen erin als Gods woord in een ouderling.
Ik moest er deze week aan denken op weg naar mijn boekpresentatie. Ik heb een aantal van mijn columns gebundeld en er een boekje van gemaakt en dat moest natuurlijk fatsoenlijk gepresenteerd worden. En daar was ik zenuwachtig voor. Potdulle, zenuwachtig! Ik had toch voor heel wat hetere vuren gestaan in mijn leven, riep ik mijzelf tot de orde. Laatst nog, een presentatie voor de Rotary, niet het makkelijkste publiek, ik draaide mijn hand er niet voor om. Maar nee hoor, ik drentelde als een kip die zijn ei niet kwijt kon door het huis. ‘Naar boven naar de wc! Papa zit beneden’, schalde het regelmatig door het huis.
Was mijn moeder nu langsgekomen met een schaaltje geraspte appel met kaneel, ik had het opgegeten. Voor haar. En baat het niet…

Bert Nonkes

Geen opmerkingen:

Een reactie posten