donderdag 17 oktober 2019

Dilemma's

Door Henk Leemhuis

Ik krijg er steeds meer. Ik was laatst op een boerenbedrijf met heel veel vleesvarkens, als plattelandsjongen vind ik dat een mooi gezicht. Maar mag ik dat nog wel vinden want ze zijn volgens veel anderen verantwoordelijk voor veel stikstof. Ik heb dat vervelende zevenblad in de tuin, een onkruid waar kenners van zeggen dat je dan beter kunt verhuizen maar met roundup houd ik het nog altijd beheersbaar. Stiekem heb ik nog een potje staan, maar ja, mag eigenlijk niet.

Ik werd uitgenodigd door een van mijn leveranciers om een dag naar circuit Zandvoort te komen, helaas niet om te racen maar voor een aantal prachtige lezingen. Was een prachtige dag of kan ik dat niet meer zeggen. Daarbij heb ik me ook verbaasd hoe lastig het was om daar met de auto te komen en de enorme investeringen die men zich wil getroosten om de formule 1 volgend jaar te krijgen. En als ik dan langs circuit Assen rij met zijn prachtige infrastructuur bekruipt mij wel het gevoel van vriendjespolitiek. Ik hou van vliegen, lekker snel maar dat kan ook al niet meer. Als ik dan zeg dat ik een natuurliefhebber ben, is het in relatie met het vorige niet meer uit te leggen.
En dan hebben we het de laatste weken veel over de stikstofproblematiek. Het was een sympathieke actie van de boeren, ik heb voor het eerst met plezier in een file gestaan maar snappen doe ik het niet. Zo veel tegenstrijdigheden, het is niet meer uit te leggen. Maar het kan ook wel anders, zoals die boerin in het programma 'onze boerderij' die vleesvarkens fokt met meer ruimte. Het vlees van deze dieren is wat duurder waardoor het niet wordt verkocht. Toch zullen we daar naar toe moeten. Meer betalen voor ons voedsel. Daarmee sluiten we dan weer mensen buiten die het niet kunnen betalen. De gebruikers van voedselbanken die er niet zouden hoeven zijn, ook zo'n dilemma. Het valt niet mee om een betere wereld te maken en we hebben allemaal onze belangen, wat een dilemma.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten