woensdag 31 januari 2018

Bakkies

Hij was er helemaal klaar mee. De maat was vol. Mijn man kon er niet meer tegen... Eén bakje had hij maar nodig: eentje maar. Mét deksel. Het keukenkastje werd geopend en daar kwam een hele berg kunststof uitgerold. Bakjes, broodtrommels, deksels en veel bekers. Het was weer tijd voor de Grote Opruiming.
Hij had het kunnen weten: ik ben namelijk dol op kastjes en laatjes. Op mijn slaapkamer leek het vroeger best netjes totdat je een deurtje open deed. En eenmaal een sloddervos, altijd een sloddervos. Opruimen is bij mij gewoon zoveel mogelijk in een kastje proppen. Voor mij geen vaste plekken voor elk dingetje. Dat was ik wel gewend thuis, en daar heb ik me heel puberaal altijd tegen verzet. Maar in een huwelijk neem je wat en geef je wat. Dus probeerde ik er toch een soort van structuur aan te geven. Twee laden voor alle pannen, een kastje voor al het plastic, eentje voor de borden met een nette la voor het bestek en een rommella. Want daar had ik toch wel recht op vond ik. Dat ging best lang goed. Totdat we kinderen kregen. En die wilde ik goed opvoeden. Daar hoort ook de vaatwasser inpakken en opruimen bij. Maar ja: kinderen willen zo snel mogelijk hun ding weer doen. Dus de spullen vanuit de vaatwasser worden zo snel mogelijk in de kastjes gegooid. Dat blijkt ook in de genen te zitten. Totdat het echt niet meer past. En dan komt hij in actie: mijn man. Alles wordt eruit gehaald en gesorteerd. Ik plaatste een foto van hem met heel veel bakjes op Facebook. De opmerkingen over Tupperwareparty's waren niet van de lucht. Maar hij kreeg ook veel bijval. Het blijkt te leven in veel gezinnen. De Opruiming is weer klaar. Voor even. Ik heb toch nog 5 deksels kunnen bewaren waarvan ik zeker weet dat ik de bakjes nog wel ergens heb. Ook de bakjes waar onze jongens hun eerste fruithapjes uit kregen staan er weer in. Het blijft vechten tegen de bierkaai voor hem. Maar dat is juist wat ik dan weer zo dapper vind. En dat is toch Echte Liefde. Hij heeft dan ook zeker anderhalve week kunnen genieten van een opgeruimd kastje.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten