woensdag 13 september 2017

Rust, Regelmaat en Reinheid

Daar gaan we weer…. Na de zomervakantie moet er opgestart worden! Geen luie lome ochtenden meer, of uitgebreid koffie drinken. Geen avonden meer vol vrije tijd, lezen en Netflix.
Na de eerste werkweek zit ik er wel weer in en ontstaat er vanzelf een ritme. Vaak denk ik dan weer terug aan de tijd dat mijn kids nog echte kleintjes waren. Dat Rust Regelmaat en Reinheid alles was waar het om draaide. Lekker duidelijk: flesje, hapje, badje, wasje, slaapje, hapje, slaapje en dat alles dan strak gepland. Ik had er twee tegelijk dus zelfs het knuffelen deed ik zo eerlijk mogelijk. In die tijd voelde dat niet zo relaxed: ik was altijd maar druk! Toch kijk ik er nu met jaloezie op terug, want in een huis vol pubers zijn die belangrijke 'R-en' ver te zoeken!
Ze hebben hun eigen 'R-en': Relaxen, Ruim ik straks op en Rap, ik moet iets eten! Daar gaat mijn Rust, want hun relaxen bestaat uit hele harde muziek, de Playstation en chillen met vrienden. Regelmaat is er ook niet meer: waar is de tijd dat ze om half acht aan het ontbijt zaten en om acht uur in bed lagen? Nu slapen ze in de vakantie eerst uit, eten tosti als ontbijt en 's avonds om tien uur appen ze dat ze nog even kebab gaan eten en de sleutel bij zich hebben dus wij kunnen vast wel naar bed gaan. En die Reinheid? Ontplofte kamers en tassen met verschimmelde koekjes en brood: zíj hebben er geen last van hoor: ík ben degene die daarover zeurt.
Nu ik dit schrijf, besef ik ineens dat het ook best voordelen heeft om weer op te starten. Kids in het Gareel en ook voor mij is het ook goed om weer een eigen ritme te hebben. Alleen die overgang hé….Afgelopen zaterdag dacht ik daar wel anders over toen ik om acht uur 's ochtends onder een paraplu stond om de jongste aan te moedigen bij het voetballen. Je kunt ook overdrijven met de 'R-en' hoor ;-) Rustig opbouwen: dat lijkt me beter.
Karin van Dijk

Geen opmerkingen:

Een reactie posten