woensdag 6 september 2017

Buitenlands eten

Als we vroeger op vakantie gingen dan moesten er altijd aardappelen mee, nog steeds hoor ik om mij heen vaak dat de caravan wordt ingepakt met typisch Hollandse kost. Wat jammer want juist de reizen naar het buitenland geven vaak de mogelijkheid om te ervaren wat andere culturen eten.
Nou moet ik wel erkennen dat ik getrouwd ben met een vrouw die graag met eten experimenteert en misschien ben ik daarom ook wel met haar getrouwd, want de liefde van de man gaat nou eenmaal door de maag. Tegenwoordig is al erg veel ook in Nederland verkrijgbaar en kunnen we ook in Hardenberg bij een Turkse supermarkt of een poelier met veel Indische kruiden terecht, maar in het land van oorsprong smaakt het ons altijd erg goed.
Het is heerlijk om over een markt te struinen en goed de ogen en neus de kost te geven welke mooie groenten er te koop zijn. In vele andere landen is bij de slager nog te zien dat vlees van een varken of rund komt, het karkas hangt vaak nog gewoon achter in de zaak. Verlekkerd loop ik als visliefhebber graag langs de visstalletjes op markten en in supermarkten waar grote afdelingen zijn waar men de meest exotische vissoorten heeft uitgestald. Hoezo Nederland visland denk ik dan, we komen vaak niet verder dan een moot gebakken vis. Ook afgelopen zomervakantie hebben we weer heerlijk genoten van heerlijke vissoorten, op voor ons onbekende wijzen van bereiden van vlees, vis en groenten en het smaakte altijd lekker. En we zijn er niet ziek van geworden of van aangekomen of afgevallen, ook de buikloop bleef uit. Dus die Hollandse kost die laten wij gewoon thuis, maar we genieten nu ook best wel weer van onze aardappelen met bloemkool, maar dan wel met gebakken geschaafde amandelen, toch een vleugje exotisch.
Henk Leemhuis

Geen opmerkingen:

Een reactie posten