vrijdag 16 december 2016

Burenrapport

De kerstvakantie komt eraan en dat betekent voor veel leerlingen: een kerstrapport. De tussenbalans van hun, met name cognitieve, vaardigheden. De creatieve en sociale vaardigheden zijn nog altijd van ondergeschikt belang. Op het schoolse rapport, althans. Op mijn eerste school als docent, het was speciaal onderwijs voor kinderen met leer- en opvoedingsmoeilijkheden, was het credo van onze directeur: “Wij leveren geen professoren af maar goede buren!” Hij rookte pijp op zijn kantoor, ook toen het eigenlijk niet meer mocht. Die geur vergeet ik nooit meer. Zijn woorden ook niet. Gingen wij ‘de school uit’ werden mijn leerlingen nooit herinnerd om hun kennis maar wel omdat ze beleefd en netjes waren. Daar zijn helaas geen hokjes voor op een rapport.
En dan mijn eigen kinderen… Heb ik me over hun rapporten nooit zorgen hoeven maken, opvoedkundig heb ik regelmatig met mijn handen in het haar gezeten. Het vaderschap heb ik op school als een toevoeging gevoeld, andersom vaak als een belasting. Zeker in gezelschap, “Jij bent leraar, jij moet dat weten!”. Dus. Maar niet op antwoorden, voordat je het weet gaat het weer over de vele vakanties in het onderwijs.
“Aardig jochie heb je,” zei mijn buurman  tegen mij na een woensdagmiddag spelen. Ging dit over mijn kind? Mijn kind dat weer door een of andere ontwikkelingsfase ging, gepaard met onuitstaanbaar gedrag in huiselijke kring? U ziet, de theorie beheers ik wel. Onmogelijk! 

Maar het klopt wel; als kinderen zich thuis veilig voelen, gaan ze experimenteren, uitproberen en in verzet. Bij een ander ervaren ze die veiligheid niet dus daar gedragen ze zich zoals wij als ouders het graag zien. Wil je een volledig kerstrapport van je kroost? Vraag dan ook even het ‘Burenrapport’ op…

Geen opmerkingen:

Een reactie posten