woensdag 7 december 2016

Groeten

Voor mij was het altijd heel normaal: als je iemand tegenkomt, dan groet je elkaar.  In Lutten waar ik woonde kende je ook altijd bijna iedereen wel dus ik dacht er eigenlijk niet eens over na. Op mijn achttiende verhuisde ik naar Zwolle.  Wat moest ik er aan wennen dat je daar juist aangekeken werd als je iemand groette.. Juist daar kon ik ervan genieten als je iemand tegenkwam die je kende: het ‘wij’ gevoel was dat. Ergens schept dat toch een band, ook al weet je eigenlijk weinig persoonlijke dingen van elkaar.
Bijzonder hoe dat werkt: het ‘wij’ gevoel. Toen mijn man een Harley had gekocht, (al ver voor zijn midlife, hoor) werd ik ontzettend blij van de toertochtjes. Daar zat ik dan: achterop met een stoer leren motorjack aan en bij elke Harley die we tegenkwamen groette ik. Twee vingers omhoog, het schepte een band: wij Harley rijders!
In Dedemsvaart waar ik nu woon groeten mensen elkaar ook nog gewoon. Dat zal hier in de regio vast niet anders zijn. Bij het wandelen buiten, op de fiets of in de winkelstraat. Maar voor mij is het nog niet genoeg en kan ik het af en toe niet laten..
Sinds een jaartje rijd ik in een parelmoer witte Fiat 500. Had ik nooit iets met auto’s: op deze ben ik wél zuinig en ook trots. Ineens vallen me andere Fiatjes ook op en komt dat ‘wij’ gevoel weer opzetten. Dus automatisch groet ik de andere witte Fiat 500 rijders met een zwaai. Vaak krijg er eentje terug. Mijn kinderen schamen zich hier enorm voor. “Mam, dat meen je toch niet hé! Je gaat toch niet zwaaien naar iemand in een Fiat die je niet kent!”. Dat ‘wij’ gevoel: ik moet het ze toch nog even overbrengen. Tot die tijd ga ik er gewoon mee door hoor, als een soort eenzame strijder voor het ‘wij’ gevoel. En dan hoop ik maar dat er veel medestrijders te vinden zijn onder de Toren lezers.


De Groeten! 

Karin van Dijk

Geen opmerkingen:

Een reactie posten