woensdag 4 maart 2020

Wind


Het zit de laatste weken niet mee in de voorbereidingen voor de Tocht van gewoon doen. Zoals u weet ben ik samen met zestien andere mensen uit Hardenberg bezig om mij voor te bereiden om in de week van Pinksteren naar de Alp d’Huez te fietsen en daar op de dag van de Alp d’Huzes naar boven te fietsen en voor het KWF een flinke cheque aan te bieden. Maar dat gaat niet zomaar, er moet flink voor getraind worden en dat zal voor een groot deel in het weekend moeten plaatsvinden.

We begonnen omdat het zo’n zachte winter was prima, konden dankzij het mooie weer zelfs in januari al flinke stukken fietsen, maar februari gooit telkens in het weekend roet in het eten. De ene na de andere diepe depressie trekt telkens over ons land, en zelfs de meteorologen van het KNMI hebben deze stormen al van mooie namen als Ciara, Dennis en Ellen voorzien. Telkens als we het voornemen hebben om een tocht te maken komt er op de donderdagen de aankondiging dat de volgende storm, gepaard gaande met de nodige regen, ons land zal passeren. En ik snap best wel dat ik niet moet mopperen en me dit zelf heb aangedaan door ja te zeggen tegen deze uitdaging, maar ik ben Nederlander en dan hoor je toch wel een beetje te mopperen op het weer.
Maar er waait ook nog een heel andere wind over ons land op dit moment, die van het Coronavirus. Ik hoor dat er al geluiden zijn om het songfestival en de Olympische Spelen af te gelasten. Ik ga er van uit dat we met de groep fietsers die al zo lekker in training is gewoon in mei naar Frankrijk kunnen fietsen. Het virus rukt steeds verder op in Nederland en zal of een epidemie veroorzaken of uitdoven. Maar laten we er met gezond verstand mee omgaan.
Mijn motto is, gewoon gezond leven, lekker naar buiten om te fietsen of te wandelen om de lichamelijk conditie op peil te houden. Want met een goede conditie is de kans om te herstellen van een griep of iets anders vele malen beter. Dus lekker naar buiten allemaal, weerstand opbouwen. Daardoor zal je als je ziek wordt veel makkelijker herstellen. Ik ga lekker fietsen ondanks de wind.

Henk Leemhuis


Geen opmerkingen:

Een reactie posten