woensdag 11 maart 2020

Quarantaine


“Juf, als jij twee weken in quarantaine zou moeten, met wie zou je dat dat vol kunnen houden zonder ruzie?” Goede vraag van een leerling. Na een discussie over hoe je nu wel of niet een ander met Corona kunt besmetten hebben we het over quarantaine. Over het antwoord hoef ik niet lang na te denken: met mijn vriendinnen.

We kennen elkaars families en de gewoontes die daarbij hoorden. Met z’n vieren bedachten we de beste spijbelsmoezen en haalden onze diploma’s. Volwassen worden, trouwen, werken en het krijgen van kinderen: we deelden het samen. Met hen heb ik ontzettend veel beleefd. Als je elkaar al zo’n veertig jaar kent dan weet je ook precies wat je aan elkaar hebt. Het grappige is dat we allemaal heel verschillende types zijn. Dat komt meestal goed van pas, bijvoorbeeld toen we met elkaar in Rome waren. De één had thuis al een route door de stad uitgestippeld, de ander pakte de kaart erbij en weer een ander Google-maps en dan was er nog één die ter plekke mensen aansprak om op de juiste plek te komen.
Als chaoot was ik ontzettend blij met mijn gestructureerde vriendinnen die mij door de verhuizing heen loodsten en belangrijke spullen in dozen deden mét opschrift wat erin zat. Juist die verschillen maken onze vriendschap sterk. We accepteren dat van elkaar en hoeven ook niet altijd alles met z’n vieren te doen. Ik reken maar niet uit hoeveel liters koffie en wijn we samen al hebben gedronken. Eerlijk gezegd heb ik me nooit zo gerealiseerd dat onze jarenlange vriendschap bijzonder is: voor mij is het vanzelfsprekend. Totdat ik laatst iemand sprak die aangaf dat ik het juist moet koesteren. En dat doe ik zeker wel!
Dat ik daadwerkelijk met ze in quarantaine moet is gelukkig niet realistisch. Al zijn er best wat leerlingen van mij die erover piekeren en of het allemaal wel goed komt. Dat komt ook door de berichtgeving in de media denk ik, want de mensen die ik erover spreek zijn er nuchter over. In het kader van het omdenken zie ik liever de minder negatieve gevolgen van Corona: in China is er nu minder uitstoot van schadelijke stoffen, hygiëneregels zijn in het algemeen weer aangescherpt en de woordenschat van kinderen is weer aangevuld. Quarantaine is dan ook een prachtig scrabblewoord.

Karin van Dijk

Geen opmerkingen:

Een reactie posten