woensdag 18 maart 2020

Boekenweek


Op de kop af nul boeken heb ik gelezen op de middelbare school. En ik moest er 45 voor Nederlands, 25 voor Engels en 20 voor Duits. Het waren ongemakkelijke schoolonderzoeken, dat weet ik nog wel. Eén van de docenten was zo verbolgen over de vermeende respectloosheid jegens zijn geliefde vak dat hij me toebeet: “Als je mijn zoon was, ging je over de knie!” Een opmerking die hem vandaag de dag op een taakstraf van minstens 120 uur zou komen te staan.

Begrijp me niet verkeerd, ik hou van lezen. Als klein jongetje al. Soms ging ik op woensdagmiddag wel twee keer naar de bibliotheek om boeken te ruilen. Het oersterke napoleontapijt dat bij ons in de kamer lag, sleet maar op twee plekken: onder de wieltjes van mijn vaders stoel en voor de gaskachel, waar ik languit lag te lezen. Tegenwoordig bedien ik mij vooral van Storytel waarbij via een app op de telefoon boeken worden voorgelezen. Handig en heerlijk in de auto, bijvoorbeeld. Soms door stemacteurs ingesproken, soms door de schrijvers zelf. Jan Wolkers die zijn eigen Turks Fruit voorleest: onnavolgbaar!
Het móeten, daar zat ‘em de kneep. Dat dreef mij tot rebellie, het thema van de Boekenweek van dit jaar. Ik associeer het woord rebellie met harde actie en actief verzet maar er schuilt ook rebellie in het niksdoen. Dat jaar zakte ik voor mijn examen, niet op Engels en Duits, maar de 45 ongelezen Nederlandse boeken trokken een té zware wissel op de exameneisen. En ik zakte op wiskunde. Wiskunde, ik heb er mijn hele leven al een relatie mee als een blote nek met een processierups heeft.
Ik had een herexamen kunnen doen. Maar ik was op vakantie in Amerika. Je zou er een boek over kunnen schrijven.

Bert Nonkes

Geen opmerkingen:

Een reactie posten