woensdag 22 mei 2019

Westerling


Mijn wereld is, geef ik toe, best inspirerend, vooral doordat ik continu bijzondere mensen van over de hele wereld ontmoet. Dat er regelmatig bekende muzikanten bijzitten is leuk. Maar als rechtgeaarde oosterlingen gaan we daar niet te veel prat op. Want dat doe je niet, zo zijn we niet opgevoed. Nederigheid is er namelijk bij de opvoeding met de paplepel ingegoten.

Muzikanten zijn over het algemeen fatsoenlijke en hartelijke mensen. En of ze nu uit New York of Amsterdam komen, maakt eigenlijk niet veel uit. Kenmerkend is het respect voor elkaar. Dat een ervaren muzikant een beginner spontaan helpt een gitaar uit te zoeken in de winkel, is meer regel dan uitzondering. Dat ik vorige week dan ook hard op mijn tenen getrapt werd door zo’n muzikant, is een uitzondering. De typische ‘westerling’ bestaat voor mij niet, maar deze man paste prima in die typering. Vooringenomen tot in detail, met een mening over ‘ons oosterlingen’, die ik niet durf te herhalen. En passant werden verschillende vaak goede muzikale vrienden uit de Achterhoek, Twente en Drenthe in detail belachelijk gemaakt. Hij had er zelfs een categorie voor bedacht, de ‘Boertjes van Buuten’.
Dat hij dit alles ongestoord spuide alsof we er niet bij stonden, brak mijn spreekwoordelijk klomp. Nu ben ik een mild mens, maar wanneer mijn vrienden, hun inspirerende muziek, en mijn eigen streektaal met een knauwend Haags accent belachelijk gemaakt worden, gaat mijn bloed koken. Het zal u niet verbazen dat ik deze Randstedelijke uitzondering ruim op tijd duidelijk gemaakt heb dat het sluitingstijd was. Gelukkig geloof ik in het goede van mensen, en voor deze heer heb ik dan ook maar een aparte categorie voor gemaakt. De categorie ‘ziek’. Gelukkig kom ik dit soort zelfingenomen ‘wij zijn beter dan de rest’ westerlingen bijna nooit tegen en goedgelovig als ik ben, geloof ik dan ook niet dat ze echt bestaan.

Rudi Bults

Geen opmerkingen:

Een reactie posten