woensdag 10 april 2019

Marte(r)ling



Mooi man! Slank, snel, superklimmer, prachtige bruine vacht, opvallende lichte keelvlek. Een verrijking van de Nederlandse natuur. De steenmarter. Ze zijn terug; je ziet het aan de doodgereden exemplaren langs de weg. Triest gezicht, maar al bijna weer gewoon. Hier in het Oosten dan. Ze zijn beschermd. De krengen. Uw boete (strafbaar feit categorie 4 & 5)bij ‘bestrijding, verstoren, vangen en vermoorden van steenmarters’ kan oplopen van €19.000,- tot € 76.000,-. Waarin een klein land groot kan zijn.

Knibbel, knabbel, knotor, wie knaagt er aan mijn motor? Ik werk vaak ’s avonds. Dus kwam ik in mijn Toyota Avensis - moge het haar goed gaan in Afrika - regelmatig als laatste parkeren. Mijn warm gedraaide motor en de door visolie soepel gehouden bekabeling, verspreidden tot in de wijde omtrek een uitstraling en bouquet dat geen steenmarter kon weerstaan.
Het isolatiemateriaal onder de motorkap werd weggevreten, de bougiekabels genuttigd als gold het dropveters. WC-blokjes, ultrasone gadgets, vergeet het: knibbel, knabbel. Een Gramsberger, wiens VW was opgegeten, wist raad: parkeren op een frame bespannen met dubbeltjesgaas. Zo gezegd, zo gedaan. Geen marter weer gezien. Maar stel, zo’n beest besluit te jongen op jouw zolder. ‘Doe me de luchtbuks even, schat.’ Stop! Stout. Beschermd. U moet de mormels laten stinken en ’s nachts herrie laten maken. Tja, het is hier slechts het Oosten des lands. Mocht het marterleed ooit het Westen (bij voorkeur Den Haag) bereiken, dan volgt uiteraard passende wetgeving. Dan rukken de BOA’s massaal uit. Tot die tijd moeten we ons zien te redden. Ik stel langs de Oostgrens een steenmarteropjaagdag voor. Westwaarts. Nemen we die paar wolven ook meteen mee en prins Bernard betaalt de boete.

Adrian Verbree

Geen opmerkingen:

Een reactie posten