woensdag 24 april 2019

Camino del Norte

Een bericht uit Spanje! Terwijl u mijn column leest zal ik mijn derde pelgrimstocht voltooid hebben. Vanaf vorige week woensdag wandel ik met een aantal mannen in Spaans Baskenland een deel van bovengenoemd pelgrimspad. Graag had ik meer over de tocht verteld maar de column moest eerder binnen zijn vanwege het paasweekend.

Zoals het de oplettende lezer vast niet ontgaan zal zijn, wandel ik graag en geniet ik van de omgeving, dat kan gewoon in Baalderveld maar ook in Spanje. Wandelen is verrijkend voor de geest. In mijn drukte helpt het mij enorm om rust te vinden. Gewoon genieten van de kleur van de lucht, bloeiende bomen of een vlinder.
Samen met vijf vrienden wandelen in een bijzondere tijd van het jaar, de paastijd. Een andere vriend in Hardenberg appte mij over de Emmaüsgangers. Deze mannen liepen tijdens de paasdagen samen met een onbekende naar Emmaüs en praatten over alles wat hen bezig hield. Wij lopen soms zwijgend, dan weer praten we over allerlei zaken die ons bezig houden. Zeer serieuze maar ook vreselijk flauwe gesprekken. Het gaat over hoe pittig de etappe wel niet is of over de politiek. Soms zijn we eensgezind en daarna hebben we een meningsverschil. Ik kan zomaar een uur helemaal alleen lopen en alleen maar genieten van wat ik zie. Daarna weer een ontmoeting met één van de mannen en een mooi gesprek hebben. Het is voor ons allen een mooie lummeltijd, waardoor ons creatieve brein gevoed wordt. Een geweldig stel om mee te lopen, verschillend maar daardoor juist zo samen. Het samen lopen verrijkt en de weg is minder lang als je samen loopt.
Nu ik dit schrijf zit de eerste etappe erop, zwaar, met heel veel klimmen en dalen. Terwijl u dit leest zit onze laatste etappe erop. Als de rest zo is als vandaag hebben we een geweldige week gehad.

Henk Leemhuis

Geen opmerkingen:

Een reactie posten