woensdag 20 maart 2019

Waterhuishouding


Afgelopen zondag heb ik mij ingelezen over de waterschapsverkiezingen. Wat moet ik er toch mee, ik heb geen idee waar ik op moet stemmen. Ik moet u eerlijk bekennen dat het mij niet zo veel zegt.

Toch is het water wel iets bijzonders in ons land, dat voor het grootste deel niet eens zou bestaan als we niet zo goed dijken konden opwerpen en gemalen en molens gebouwd hadden. De aanvoer en afvoer van het water houdt ons Nederlanders dan ook al heel lang bezig. Als kind las ik het boek “De mannen van Sliedrecht” en was ik gefascineerd door de techniek van het baggeren en polderen  welke de afgelopen eeuwen door ons Nederlanders is ontwikkeld. We zijn daarmee ook wereldberoemd. Overal in de wereld maakt men gebruik van onze kennis over het gevecht tegen het water. Ons lage land moet beschermd worden tegen het water uit het achterland, maar ook tegen het opdringende water van de zee. De afgelopen weken heeft het in Nederland ook eindelijk weer eens flink geregend. In Hardenberg merken we dat altijd aan de waterstand van onze prachtige rivier de Vecht. Ik wandel en loop graag hard langs onze rivier en in de zomer als voorbereiding en tijdens de triatlon zwem ik er graag in.
Ik heb de stemwijzer maar eens bekeken. Best wel lastig omdat ik me eigenlijk niet zo heb verdiept in de vragen die ze stellen, best grappig dat ze ook gaan over het bestrijden van exoten en ons cultureel historisch erfgoed. Maar de meeste vragen zou ik ook aan de gemeentelijke en provinciale bestuurders kunnen stellen. Ik heb er ook best wel regelmatig over gediscussieerd met bestuurders. Ik ben door de vragen gaan nadenken over wat ik vind en heb de stemwijzer ingevuld. Als fervent wandelaar sprak mij vooral de vraag dat onderhoudswegen langs het water openbaar gemaakt moeten worden uitermate aan. Want stiekem loop ik wel elk jaar een keer over de dijk van Hardenberg naar Gramsbergen, ondanks het verbodsbordje bij de Willem Alexanderbrug langs het bekende Jodenbergje. Wat zou het prachtig zijn als daar een wandelpad zou komen. Ik heb mijn stem bepaald.

Henk Leemhuis

Geen opmerkingen:

Een reactie posten