woensdag 9 januari 2019

Inbraken


De afgelopen tijd is er in onze woonwijk erg veel ingebroken. De dader heeft als voorkeur de tijd tussen 16.00 en 22.00 uur. Vreemd op het eerste gezicht, ik zou denken dat dieven vooral ’s nachts op pad gaan maar dat blijkt allang niet meer zo te zijn. De wijkagent is ook erg actief en regelmatig rijdt er een politieauto of -motor door de wijk. Eigenlijk zou dit een geruststellende gedachte moeten zijn maar Rianne en ik voelen het eerder wat beklemmend.

Wonen in Baalderveld, in Hardenberg gaf ons altijd een veilig gevoel. De grote boze buitenwereld was ver weg en we lieten de achterdeur ook altijd open. Heerlijk toch, dat vrienden, kennissen en buren gewoon binnen kunnen lopen. Dat voelt vertrouwd en gastvrij. Alleen als er niemand thuis was dan ging de deur op slot. De sleutel lag altijd onder de mat, dat wisten de kinderen en dan konden ze gewoon naar binnen. Op de bovenverdieping stond altijd wel ergens een raampje open, lekker voor de frisse lucht. Maar door de inbrakengolf van de laatste maanden is dat veranderd. We zijn veel voorzichtiger geworden. Als we de deur uitgaan, eerst controleren of deze goed op slot is en de sleutel meenemen, die ligt niet meer ergens op een verstopplekje. Boven eerst even kijken of alle ramen wel gesloten zijn en de kinderen ook op het hart binden niet de deur uit te gaan voordat dit is gecontroleerd. Rianne wilde zelfs op een gegeven moment niet meer met het raam open slapen.
Jezelf opsluiten in je eigen huis omdat er mensen rondlopen die denken dat ze jouw spullen moeten stelen. Als we er niet zijn gaan zelfs de lampen aan, het liefst met verschillende tijdmelders zodat het lijkt alsof je thuis bent. Ik snap ook best dat we de ogen niet moeten sluiten voor dit fenomeen maar naast dat dieven spullen ontvreemden is de sociale impact groot. Ze pakken ons vrijheid af, maken argwanend. Als er een onbekende door de wijk loopt groette ik altijd vriendelijk. Nu denk ik: wat moet die hier? Ik wil die gedachte niet hebben. Ik wil het positieve in mensen blijven zien. En gelukkig hebben we een hond.

Henk Leemhuis

Geen opmerkingen:

Een reactie posten