woensdag 5 februari 2020

Pauze perikelen

De ochtenden verliepen meestal hetzelfde. Met een groep vriendinnen fietsten we, nadat we altijd op dezelfde gewacht hadden, naar de Jan van Arkel in Hardenberg. Met in mijn leren schooltas de volgeschreven en beplakte agenda, de boeken en de zorgvuldig door mijn vader gesmeerde boterhammen.

We konden niet wachten tot het eindelijk pauze was. In lange rijen liepen we dan naar ‘Het Bakkertje’. Daar kocht ik dan een half wit ongesneden tijgerbrood. Het nog warme deel in het midden plukte ik eruit en at dan de knapperige korst op. Dat kon net voordat de lessen weer begonnen. Aan het eind van de dag pakte ik nog snel mijn broodtrommel en gooide die zorgvuldig gesmeerde boterhammen in de prullenbak op school: zo hadden mijn ouders het niet door. Zelf hoef ik als ouder het geurspoor maar te volgen en kom ik de groen uitgeslagen ondefinieerbare dingen tegen achter in kastjes, onder in laatjes of in de gymtas.
Pubers en gezond eten: het is volgens mij een onmogelijke combinatie. Ze snakken juist naar snacks en chocolade en vette dingen. In de Gezonde Kantines doen ze hun best met smoothies en goedkoop fruit, maar ik denk dat het niet werkt. Pubers slaan puist-waarschuwingen in de wind: boeien! Is het luiheid of creativiteit dat ze massaal tussen de middag pizza’s en andere snacks laten bezorgen op hun school? Ik vind dat stiekem heel grappig en slim bedacht. Helaas is dat nu op de meeste scholen verboden. Dus moeten ze in het vervolg óf de meegenomen boterhammen opeten, óf  zelf weer lopen om aan iets ongezonds te komen. En ze hebben het al zo zwaar tegenwoordig doordat hun ouders alles wat ze doen en laten kunnen volgen in het digitale volgsysteem. Via de bankieren-app worden hun inkomsten en vooral hun uitgaven gecheckt. Het vergt dus creatief denken voor de pubers om iets lekkers te bemachtigen tussen de middag. Dat brengt mij ook op ideeën trouwens: eens kijken of ik ook pizza kan laten bezorgen op mijn werk op school. Scheelt mij weer brood smeren!

Karin van Dijk

Geen opmerkingen:

Een reactie posten