dinsdag 9 november 2021

De klassenmaatschappij van bol.com


Sinterklaas komt er aan. Tijd om de kinderen te verleiden! Het volkje wordt gebombardeerd met speelgoedreclame, de een nog verleidelijker en flitsender dan de ander.

Of Bruin al dat moois kan trekken? Gea en ik zijn de kinderfase royaal voorbij, maar wat werden de papieren speelgoedgidsen hier vroeger gespeld en cadeaus omcirkeld: 1. liefst. 2 oké. 3. als het écht niet anders kan. Zo ongeveer.

Bij bol.com wordt het prijsaspect listig omzeild. Toevallig kreeg ik vorige week hun glossy speelgoedgids onder ogen. De winkel van ons allemaal.

Maar niet heus. Bol.com heeft de klassenmaatschappij geherintroduceerd. Heel slim vermeldt de gids geen prijzen meer. Elk artikel gaat nu vergezeld van een QR-code. Dat oogt beter dan de vermelding dat die playmobil Dino Rock doos meer dan 80 pegels gaat kosten. Kinderen die kunnen lezen moeten bij het formuleren van hun wensen niet worden gehinderd door storende prijskaartjes.

Nu weten ze bij bol.com dat er ook ´pauperouders´ zijn. Daar is iets op gevonden: bij elke QR-code prijkt een dobbelsteentje. Staat daar 1 stip in, dan gaat het om een cadeautje tot 10 euro, bij 6 stippen weet je dat je vanaf 80 euro mag aftikken. Wie even bladert, ziet al snel dat dobbelstenen met 1 stip dun gezaaid zijn en dat de dobbelstenen met 4 tot 6 stippen zich als konijnen vermenigvuldigen.

Zo worden de have en have-bijna-nots subtiel gescheiden. Isa krijgt te horen dat ze uit het heerlijke boek 2 cadeautjes met een 1 op de dobbelsteen mag aankruisen, terwijl Olaf zich op alle dobbelstenen mag uitleven. Isa zal nu, een en al begrip, alleen bescheiden wensen koesteren en Olaf kan los gaan. Bol.komnou. Bah.

Adrian Verbree

Geen opmerkingen:

Een reactie posten