![](https://blogger.googleusercontent.com/img/b/R29vZ2xl/AVvXsEj1wH76ME6FcCen7hxjGi6I6U5rnz1eqdp-H-NGKflGR1fxBA2rsl4tLrCvBIsVIzknd4eG0J1vTVtHyHUyf3PPiA3MpPCF8lS5V7nUDeTmNG8_M8HMJK8hHnafWy_qC3q9bNCaYRm7fLNq/s200/02+Karin+van+Dijk.jpg)
Maar
wat kan ik me irriteren aan de ‘sluikreclames’. Voorbeeldje: expeditie
Robinson. Van tevoren wordt er meegedeeld dat het programma mede mogelijk wordt
gemaakt door een soort woksaus. Nu moeten de deelnemers dit seizoen ineens
allerlei opdrachten doen met wokpannen! Alsof wij als consument dan ineens zin
krijgen om iets te wokken en dan die geweldige saus willen aanschaffen. Alsof
we dat niet doorhebben. Net zoals Ludo in Goede Tijden jaren geleden ineens
flesjes Yakult ging drinken aan het begin van de dag. Ik gruw ervan. Dus ja, ik
word erdoor beïnvloed. Maar dan vooral in negatieve zin. Zo zal ik ook nooit
iets bestellen bij Zalando vanwege de reclame van schreeuwende en gillende
vrouwen die ze ooit hadden.
Nu
blijkt dat er een nieuwe manier van reclame is die nog iets anders werkt dan de
sluikreclame. Gemaakt door influencers op internet. Dat zijn vloggers en
Youtubers die vooral veel jonge volgers hebben en dan tussen neus en lippen
door zeggen dat ze even een Snickers pakken of dat hun nieuwe Adidas vest zo
lekker zit. Zij beïnvloeden hiermee de jonge volgers en verdienen hier goed
aan. Met #ad moet nu duidelijk worden dat dit het geval is. Zodat iedereen weet
dat zij ervoor betaald krijgen. Bij veranderende tijden horen ook andere
manieren van reclame maken. Dat is nu eenmaal zo. Maar ik vind het handig dat
het met #ad duidelijker wordt dat er reclame gemaakt wordt. Anders was ik er
ook niet ingetrapt hoor, dat lijkt me glashelder!
Karin van Dijk
Geen opmerkingen:
Een reactie posten