Wat mooi hè, van Facebook en bol.com: ze weigeren Zwarte Piet. Nee, dit wordt geen column over voor of tegen Zwarte Piet. Het enige wat ik daarover kwijt wil, is dat ik vroeger begreep dat die uit Spanje en niet uit Afrika kwam. Maar dat terzijde.
Zo maatschappelijk betrokken, Facebook en bol.com! Ze zijn bekeerd: Zwarte Piet, nee, dat kan echt niet. Zwarte mensen mag je niet stigmatiseren. En zo is het.
En
toch… Het gebrek aan ethiek van Facebook eigenaar Mark Zuckerberg kan iedereen
met een beetje geheugen bekend zijn. Van hoeveel gebruikers verkocht hij ook
alweer de gegevens aan Cambridge Analytica? Van zevenentachtig miljoen. Maar
dat is nu allemaal vergeten en vergeven, want Mark bant Zwarte Piet. Mark:
held!
Bol.com,
ook zo´n moraalridder. Altijd correct… als de klant het eist. Zonder enige gêne
verkoopt Bol.com je porno, terwijl iedereen weet hoeveel menselijk leed dáár
achter schuil gaat. Maar aangezien de klant hier in alle talen zwijgt, verdient
bol.com lekker door. Gemanipuleerde, uitgebuite vrouwen en mannen? Ja, en? We
zijn toch tegen zwarte schmink? Wat zeur je dan!
Zuckerberg,
bol.com, bedrijven die zich ineens zo ´diepgroen´ noemen, ze hangen hun huik
naar de wind. Bijbels geformuleerd: ze dienen mammon, de god van het geld. Het
zal bol.com een zorg wezen wie wordt uitgebuit of gediscrimineerd. Maar wanneer
wij, de klant, maar hard genoeg roepen dat mensen, noem eens wat, met één oor
of twee neuzen geen klant van Facebook of bol.com kunnen zijn, dan zullen Mark
& co. die gasten er zonder enig probleem uitknikkeren. Zullen we dus deze
bedrijven de Zwarte Piet toespelen? Wel, doorgedacht is dit minstens ook een
ik-probleem: hoe selectief is mijn verontwaardiging en morele correctheid?
Adrian Verbree
Geen opmerkingen:
Een reactie posten