![](https://blogger.googleusercontent.com/img/b/R29vZ2xl/AVvXsEg61X-zUCwZLxODYo8QQ3vfGOzAEcEYAfMF6OUJ6zzXwlJzxSqgJlnmvld-9xc7iKlX34kuAInxwfNfLSPiLPTp0494d7OQpPPgroVapAbvh90KE5C_InWE3tJFZH8DL5ZH4jZt0a6pXG9D/s200/01+Henk+Leemhuis.jpg)
Het
zadel is daarbij van wezenlijk belang. En er is ook een grote verscheidenheid
te vinden in soorten en maten. Sinds een kleine maand heeft dit fenomeen mijn
volledige aandacht. Zoals u in mijn vorige column hebt kunnen lezen, zal ik
samen met zestien anderen in mei naar de Alpe d’Huez fietsen. Deze tocht over
1.200 kilometer die we in 7 dagen zullen afleggen is ongeveer 170 kilometer per
dag, bij onze snelheid zal dat ruim 6 uur op het zadel zitten worden.
Ik
zie naast de te fietsen afstand het meest op tegen het zitten op het zadel.
Zadelpijn heeft volgens de fietsersbond het meest te maken met gewicht, nogal
wiedes, dus dat wordt de komende maanden afvallen. Ook is er in deze tijd
waarin alles wordt onderzocht de mogelijkheid om je zithouding te laten meten.
Ik denk dat ik mijn houding maar laat testen door een specialist. Dan schijn ik
te kunnen zitten op mijn zitbeenknobbeltjes met de minste zadelpijn. Hopelijk
zal de goede fietsbroek daar ook aan kunnen bijdragen.
Wat
is daar ook veel over te vinden op internet, compleet met adviezen van urologen
over doofheid in de penis en erectiestoornissen. Daar wordt altijd erg lacherig
over gedaan als we aan het fietsen zijn, maar kan tot serieuze problemen
leiden. De vrouwen die met ons meefietsen doen daar wat meewarig over maar ook
over damesleed op het zadel is het laatste artikel nog niet geschreven.
Gelukkig
schrijft een uroloog ook dat de doorbloeding van de bloedvaten in het zitgebied
beter kan worden, mits er technisch goed gefietst wordt. Dan moet ik daar maar
op gaan trainen. Het zal wel een hele uitdaging worden om zo optimaal mogelijk
de tocht te volbrengen, maar aan de voorbereiding mag het niet liggen. Die 850
kilometer die we gemiddeld maken per jaar zal ik in ongeveer 5 dagen maken, dus
toch maar zitvlees ontwikkelen de komende maanden.
Henk Leemhuis
Geen opmerkingen:
Een reactie posten