Als
ze nu een collectebus bij zich zouden hebben dan was ik snel klaar: een paar euro
erin en doei! Maar nee, dat kan niet. Er moet een machtiging ingevuld worden.
“Mevrouw Van Dijk (dat hebben ze ook geleerd: vooral vaak de mensen bij hun
naam noemen want dat schept een band) u kunt dat na een maand opzeggen”. Ja dat
kan inderdaad. Maar ik vergeet dat dus. En daarom sponsor ik nu zo’n vijf
doelen die echt wel belangrijk zijn, maar die ik eigenlijk help omdat ik zo
moeilijk nee kan zeggen. En dan ben je er nog niet klaar mee, want dan word je
daarna ook nog eens telefonisch verwend. Want “Mevrouw van Dijk we zijn u enorm
dankbaar dat u ons elke maand helpt. Maar ja, we zijn heel druk met onderzoek
om iets te ontwikkelen dat je in je bloed gelijk kunt zien dat iemand meer kans
heeft op een hartaanval. Wilt u misschien vijf euro per maand extra doneren?”
Ze draaien het zo dat ik me bijna schuldig voel. Want als ík niet betaal, dan
gaan er dus meer mensen dood aan een hartaanval. Maar aan de telefoon ben ik
assertiever. Ik hoef ze niet aan te kijken en dus zeg ik ferm nee. Het gekke is
dat je aan het eind van zo’n gesprek pas hoort dat je aan de lijn moet blijven
omdat je wel het recht van verzet hebt. Een omgekeerde wereld volgens mij!
Bovendien heb ik me al 23 keer ingeschreven in het ‘Bel-me-niet-register’ maar
ze bellen me echt nog wel. Daarom mijn gratis tip voor iedereen die het nodig
heeft: geef de deurstudenten ijsjes en chocolademelk. Daarmee voorkom je gezeur
en je verricht toch een goede daad: ze zijn dan overdonderd en durven niet meer
aan te dringen. Succes, je kunt het!
Karin van Dijk
Geen opmerkingen:
Een reactie posten