woensdag 3 maart 2021

Held


De eerste single die ik kocht was You’re the one that I want uit de film Grease. Omdat in 1978 er nog geen curriculum Engelse taal in het basisonderwijs was geïntroduceerd, kwamen wij op het schoolplein niet verder dan een fonetisch: Joe de walle de wal. De tweede single die ik kocht was Met de vlam in de pijp van Henk Wijngaard. Henk woonde net als ik in Stadskanaal. Ik zag Henk vaker bij Toppop en Op volle toeren dan in levenden lijve. Daarom was Henk voor mij een held.

De enige keer dat ik Henk in Stadskanaal in het echt zag, ging hij de sportwinkel binnen. Samen met mijn kameraden stonden we voor de grote winkelruit door een rek met afgeprijsde trainingspakken te loeren om een glimp van de beroemde vrachtwagenchauffeur op te vangen.

Vijfendertig jaar later volgt de eerste echte kennismaking toen Piet Cees van der Wel en ik vanwege het aftreden van Paus Benedictus een parodie maakten op de melodie van Met de vlam in de pijp. Henk wilde dat wel zingen. Het liedje werd opgepikt en binnen twee dagen zaten we met z’n drieën bij Radio 3 in Hilversum. Zo ontmoette ik Henk.

Afgelopen maandag werd de trucker (inmiddels uit Drenthe) wederom opgetrommeld. Als bekende Nederlander heeft hij zijn steun toegezegd aan aspirant-Kamerlid en Hardenberger Piet Cees van der Wel. Als nummer 35 van de CDA-lijst is ambitieus zijn niet genoeg en moet Piet Cees alles uit de kast halen om meer bekendheid te krijgen. Daarvoor heeft hij een enorme oplegger beplakt die afgelopen maandag aan de pers werd gepresenteerd. Alleen die presentatie al leverde hem veel aandacht op omdat de vrachtwagen een groot deel van de weg blokkeerde. Passerend verkeer naderde met een frons, maar zodra ze de zingende trucker in het oog kregen, werd er enthousiast getoeterd.

Henk reed de vrachtwagencombinatie terug naar de garage: “30 jaar niet gereden en geen stoeprand geraakt” meldt hij trots achteraf. Held.


Bert Nonkes

Geen opmerkingen:

Een reactie posten