woensdag 28 augustus 2019

Wat nou druk?!


‘Het leven komt weer op gang.’ Op de intensive care is dat goed nieuws. Ik hoop dat het, nu september naakt, daarbuiten ook geldt. We gaan weer aan het werk en de scholen zijn weer begonnen. Hoe gaan we dat doen? Zuchten we over drie week weer allemaal dat we het zo druk hebben? Of maken we ons niet druk?

Bij je-niet-druk-maken, denk ik aan twee mannen. Ronald Reagan en Gerrit Zalm. Ronald Reagan was vierenzeventig toen hij aan zijn tweede termijn als president van de VS begon. Ik neem aan dat zelfs de meest dik- en drukdoenerige manager hier wil erkennen dat de baan van president van de VS toch net een tikkeltje hectischer is dan zijn druk-man-je-wilt-het-niet-weten imponerende dagtaak. En dan als vierenzeventigjarige nog even voor vier jaar bijtekenen! Gerrit Zalm maakte zich ook niet druk. Op het ministerie van financiën waren ze verbijsterd toen hij bij zijn aantreden meedeelde dat hij van plan was elke avond om zes uur thuis te zijn om met vrouw en kinderen te eten en de jongsten naar bed te brengen. Minister van financiën, dat zal ook voor Gerrit geen negen tot vijf baan zijn geweest. Maar zes uur is gehakbaltijd en zeven uur is voorlezen uit de GVR. En maar lachen! Wat nou druk?! We hébben het niet druk, we máken ons druk. Denk nu niet dat ik de wijsheid in pacht heb. Integendeel. Ik heb me jarenlang druk gemaakt. Dat heeft me zo’n vijf jaar van m’n leven gekost: een burn-out uit de eredivisie. Tegenwoordig maak ik me niet meer druk. Ik werk weer fulltime, met nog wat klusjes bij. Maar me druk maken? Nee, dank u, dat heb ik gehad. Naast Ronald en Gerrit heb ik een Twent geadopteerd. Herman. Herman Finkers: ‘kalm aan en rap een beetje’. Ik wens u een werkseizoen zonder drukmákerij.

Adrian Verbree

Geen opmerkingen:

Een reactie posten