woensdag 7 augustus 2019

Veranderen



Het zal misschien wel met de leeftijd te maken hebben maar ik merk bij mijzelf steeds vaker dat ik moeite krijg met veranderen.  Er is nu zelfs een reclame op de radio van een internet bedrijf dat zegt dat veranderen moet. Dit doen ze aan de hand van een voorbeeld van de veranderende verpakking van een pakje boter wat al decennia lang hetzelfde was. Ik had dat de afgelopen weken met de veranderende verpakking van de koffiemelk.

Maar het gaat veel verder. Met stijgende verbazing lees ik dat er ouders zijn die het tijdens de zomervakantie erg zwaar hebben omdat de kinderen thuis zijn van school. Deze ouders zijn enorm toe aan vakantie en nu moeten ze ook nog eens 24 uur per dag voor hun kinderen zorgen. Er wordt dan ook een pleidooi gehouden om de kinderen op zomerkamp te sturen of een oppas mee te nemen tijdens de vakantie. Zo hebben deze ouders dan zelf de handen vrij om echt te genieten van hun vakantie. Ik heb toch wel een heel ander beeld van vakantie met onze eigen kinderen. Hoe klein ze ook waren, heerlijk naar het strand om samen zandkastelen te bouwen, wandelen in de Oostenrijkse alpen en stiekem zwemmen in de blote kont in een steenkoud bergmeertje want we waren toch alleen op de berg dachten we. En dan boven komen en moeten schuilen voor een enorme hagelbui. Vorige week bij de een na laatste Alpenetappe van de Tour de France kwamen die taferelen me weer scherp op het netvlies. Wij hebben samen met onze kinderen echt vakantie gevierd en de verhalen over onze eigen avonturen komen als iedereen thuis is nog regelmatig langs. Ik moet er niet aan denken dat wij als gezin niet samen vakantie hadden gevierd. Voor mij voelt het als een verarming dat we zelfs dat niet meer samen doen, de  individualisering ten top.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten