woensdag 20 februari 2019

Klik


Hier in huis houden ze er van: gadgets. Ze zijn er maar wat druk mee! We hebben sinds kort bijvoorbeeld een 'klik aan klik uit'-systeem. Via je mobiel kun je zelf bepalen welke lampen er in huis aan of uit gaan. Tenminste, als je die bij de hand hebt. Want even de lamp aandoen lukt niet meer met de hand. Dus overkomt het me regelmatig dat ik in het donker op zoek moet naar mijn mobiel omdat ik anders het licht niet aan krijg. Ik leer ermee leven, maar ik heb er niet echt een klik mee.

Zo ook onze nieuwe bel met camera. Die van de reclame: dat er een bezorger aanbelt en dat de man vanuit het park zegt dat het pakje onder het afdak gelegd mag worden. Enorm handig toch? Als de bel gaat, krijg je een melding op je mobiel en kun je live met diegene communiceren. Bovendien geeft hij ook een melding als er beweging rondom je huis is en kun je ook de geschiedenis terugkijken. Dat houdt in dat ik ook kan zien dat er een windvlaag was die mijn rozenstruikjes liet wapperen en in welke staat de pubers 's nachts thuisgekomen zijn. Maar goed, mochten er indringers komen dan zijn ze ook in beeld en dat voelt wel veilig. Vooral met al die recente inbraken tijdens de feestdagen in Hardenberg en Dedemsvaart. Wij vierden Oud en Nieuw bij vrienden in Gramsbergen, en stonden op het punt weg te gaan toen we ineens een auto langzaam onze oprit af zagen rijden. Mijn man sprong op en mijn ene zoon riep gelijk dat het een Pools kenteken was (mijn excuses alvast voor alle Poolse mensen). We ondernamen gelijk actie door het in de burenapp te zetten. Op die manier was iedereen in de buurt gelijk alert. Eenmaal onderweg bedachten we dat we het ook terug konden kijken in de app. Na twee keer kijken werd het ons duidelijk: het was onze andere zoon die een statafel terugbracht met een vriend in de auto. Met het schaamrood op de kaken durfden we het niet in de burenapp te zetten: iedereen was nu alert en dat was ook best handig. Dus excuses voor de mensen in de buurt en nogmaals voor alle Poolse mensen. Ik hoop maar dat ze nog wel steeds een klik met ons hebben.

Karin van Dijk

Geen opmerkingen:

Een reactie posten