woensdag 31 oktober 2018

Gelukskunde


Nooit gedacht dat er iemand zou zijn die dit vak zou geven, maar ze bestaat echt; Mirjam Spitholt, docent gelukskunde. Twee weken geleden gaf ze een lezing op het symposium dat wij organiseerden en wat hadden we daar een geluk mee.

Wat heb ik  geluk dat ik in een vrij land mag leven. Dat het mij  gegeven is een mening te hebben, dat ik gezond ben en kan leven zonder beperkingen. Ik realiseer me heel goed dat ik genen heb die er voor zorgen dat het goed met me gaat en dus geluk. Tijdens het hardlopen denk ik vaak hoe geweldig mooi het is een lichaam te hebben dat mij deze mogelijkheden geeft. Ik ben inmiddels de zestig gepasseerd en werk, loop, fiets en zwem als ik dat wil. Maar in mijn dagelijkse werk zie ik ook gelukkige mensen die niet gezond zijn, die wel beperkingen hebben.
Ik heb van Mirjam veel opgestoken, ze heeft me een spiegel voorgehouden van geluk. Zoals ik al best wist, geluk zit in kleine dingen die in het hier en nu gebeuren. Ik kan geluk niet afdwingen, ik kan wel gelukkig zijn. Ook mijn patiĆ«nten kunnen gelukkig zijn en kunnen mij ook laten zien dat geluk er is ondanks dat er beperkingen zijn. Zoals ook nu tijdens het schrijven me er aan herinneren dat het niet zomaar vanzelfsprekend is dat deze column er weer is. Het was vandaag best lastig om de juiste woorden in de juiste volgorde op papier te krijgen. Ik wilde zo graag over gelukskunde schrijven dat ik het niet voor elkaar kreeg om de juiste toon te zetten. Daarom hielp het mij om even bij mijn  schrijven weg te gaan en eerst iets anders te gaan doen. Gewoon wat bladeren in een prachtig fotoboek, voetbal kijken en even niet aan geluk denken en toen was het er zomaar. Ik las een prachtige inleiding in het fotoboek en toen kwam deze zin: Niets in de wereld kan me gelukkig maken, maar alles in de wereld kan me eraan herinneren dat ik liefde en geluk heb. Geluk is iets wat ik meebreng. Dus in feite kan ik stoppen met zoeken en kiezen om gelukkig te zijn. Dat geldt ook voor alle mensen om mij heen, zowel mijn geliefden als mijn patiĆ«nten met hun beperkingen, wat een geluk.

Henk Leemhuis

Geen opmerkingen:

Een reactie posten