woensdag 24 mei 2017

Camino Aragon wandelen

Met 6 mannen een week wandelen in de Pyreneeën, een onvergetelijke belevenis die ik een aantal weken geleden heb mogen beleven. Zomaar een week los van alle beslommeringen, gewoon lopen. Dit gaf mij het gevoel van te kunnen loslaten. Een prachtige omgeving en de stilte hielpen er aan mee dat dit een onvergetelijke week werd.
Wandelen kun je altijd en overal, hoewel ik me heel goed realiseer dat dit niet voor iedereen is weggelegd. Wandelen is een heerlijk tijdverdrijf wat gewoon vanuit je eigen huis kan, een blokje om in de wijk en kan ook zomaar een groter blokje worden. Het is altijd anders, ook al loop ik mijn vaste rondje, alleen de lucht is altijd al anders. Prachtige kleuren wolken, in dit jaargetijde de vele tinten groen en de gewassen die op de akkers gezaaid of gepoot zijn zien opkomen geven mij een moment van genieten. Straks de zomerpracht, maar ook de kale bomen in de winter blijven fascineren.
In veel plaatsen vindt in deze tijd ook de wandelvierdaagse weer plaats. Een evenement waar iedereen die kan lopen aan mee mag doen maar toch vooral een collectief basisschoolgebeuren is. Toch denk ik dat we die avondvierdaagse maar moeten afschaffen want de leerlingen krijgen meer calorieën en hypermakende kleurstoffen binnen dan de gezondheidswinst die het zou moeten opleveren. Het ene kind heeft nog meer snoep om de nek hangen dan de andere. De gladiolen die je zou moeten krijgen zie ik al jaren niet meer. In Kloosterhaar is vorige week een begin gemaakt met een rookvrije vierdaagse. Dit is mooi initiatief. In aansluiting daarop zouden we in Hardenberg als Vitaal Vechtdal moeten gaan voor een snoepvrij evenement.
Henk Leemhuis

Geen opmerkingen:

Een reactie posten