woensdag 19 april 2017

Ik Pas

Ik heb het echt gedaan, 40 dagen gepast, dat wil zeggen 40 dagen geen alcohol drinken. Een mooi landelijk initiatief dat door Vechtdal Vitaal is omarmd. De gemeente Hardenberg deed mee en heeft een aantal Vitaal Vechtdal bedrijven uitgedaagd om ook mee te doen.
Aanvankelijk had ik, zoals velen bedenkingen, al rekenend bedacht ik dat ik in de periode van dit vasten wel een paar feestjes had waarop ik normaal gesproken wel enige alcoholische versnaperingen tot me zou nemen. Ik merkte dat ik uitvluchten begon te bedenken om onder de actie uit te komen. Dat maakte dat ik uiteindelijk besloot om juist wel aan de actie mee te doen. De eerste week smaakte me het glas water niet echt, zou ik dan toch afhankelijk zijn. Ik viel niet af, sliep er niet beter van en mijn sportieve prestaties werden niet echt beter. De lange dagen die ik toch al maakte lukten even goed en mijn productiviteit was onveranderd. En toch heeft het wel effect gehad. Het gemak waarmee ik normaal een alcoholische versnapering neem bij een receptie, na een vergadering of 's avonds thuis is doorbroken. Ik realiseer me nu veel beter dat alcohol een normaal gegeven is geworden in mijn dagelijks leven. Dit zou niet zo moeten zijn, ik heb al erg veel ellende gezien in mijn werk door alcohol-ge(mis)bruik.
Het eerste glas wijn na 40 dagen smaakte prima tijdens een goed gesprek met een collega maar ik had daarna wel een soort van schuldgevoel. Vreemd, waarom moest ik me nu schuldig voelen? Ik heb voor mezelf nu bedacht dat ik me bewuster van mijn alcoholgebruik ben, dat ik ook prima zonder kan en dat de discussie die we binnen mijn bedrijf hierover gevoerd hebben heeft aangetoond dat gezond leven best kan met een drankje, maar dat zoals altijd overdaad schaadt. Proost.
Henk Leemhuis

Geen opmerkingen:

Een reactie posten