woensdag 15 februari 2017

Een slimme meid!

Kent u die slogan nog? Een slimme meid is op haar toekomst voorbereid. Bedoeld om meiden ook de technische opleidingen te laten doen. Nou dan had je aan mij een goeie. Niet dat ik nou zo technisch ben hoor. Maar wel geëmancipeerd, al zeg ik het zelf. Ik nam bijvoorbeeld onder protest de achternaam van mijn man aan, maar liet tijdens de ondertrouw wel merken dat dit voor mij niet vanzelfsprekend was. Lastig vonden ze mij op het gemeentehuis!
Mijn missie werd daarna het opvoeden van mijn kinderen. Die van mij zouden echt hartstikke geëmancipeerd door het leven gaan! Toen kreeg ik twee jongens tegelijk. Van Sinterklaas kregen ze allebei een roze buggy. De dag erna waren het al grasmaaiers… En het was maar even en ze raceten met elkaar in de buggy door de tuin. En er kwam nóg een zoon bij. In dit mannenhuis doe ik mijn best om ze De Vrouw te leren waarderen. Stofzuigen, vaatwasser uitpakken en een eitje bakken kunnen ze prima. Stel dat ze later kinderen mogen krijgen dan hoop ik dat ze de taken eerlijk verdelen en ook één of meer dagen thuis zijn door de week. En dat dan geen pappadag of oppassen noemen.
Het valt niet altijd mee, als vrouw tussen de mannen. Hun kamers puilen uit van de kleren, snoeppapiertjes en ondefinieerbare zooi. Laatst verzuchtte één van de jongens: "Mam, als ik later op mezelf woon denk ik dat het een hele grote puinzooi wordt, dan heb ik toch echt een vrouw nodig". Mijn ogen schoten vuur, adrenaline stroomde door mijn bloed.. Ik wilde net een hele tirade afsteken tot hij verder ging: "Ja, want ik heb echt iemand nodig die net als jij roept dat ik alles achter mijn kont op moet ruimen, anders komt dat nooit goed!"
EMANcipatie: zullen we het eVROUWcipatie gaan noemen? Vrouwen zijn de slimme meiden van toen toch? Wordt vast vervolgd!
Karin van Dijk

Geen opmerkingen:

Een reactie posten