woensdag 4 januari 2017

Tijd vliegt

Naarmate ik ouder word neemt de tijdsnelheid ook toe. Dat is heel normaal, en dat herkent ook iedereen. Zo ligt zomaar het jaar 2016 weer achter ons. Weer een jaar waarin veel is gebeurd, maar 2017 ligt voor ons, volop zaken om naar uit te kijken. Hopelijk gaat er iets terechtkomen van de goede voornemens. Op het tijdsgewricht 2016-2017 wil ik nog een keertje omkijken naar het afgelopen jaar maar daarna de blik weer naar voren.
December was bijzonder, een maand waar heel veel gebeurde. Als zwerver trok ik door Hardenberg tijdens de midnightwalk. Nooit gedacht dat ik zo eenzaam kon zijn in mijn eigen stad. Compleet genegeerd en zelfs weggestuurd worden, hoezo medemenselijkheid, het was ver te zoeken. Ik zal proberen om in 2017 ook deze mensen te zien en groeten. Is dat volhoudbaar, een term die steeds vaker opduikt. Ja, ik denk dat het heel goed volhoudbaar is en groeten is wel het makkelijkste dat we kunnen doen.
Het blijkt dat we op allerlei gebied het heel goed te doen, alhoewel populisten ons willen doen geloven dat het niet goed gaat. We reizen de hele wereld over. We zijn overal bereikbaar. Ik heb tijdens de jaarwisseling veel mensen gesproken van wie de kinderen dit vierden op andere plekken op onze aarde.
Onze gezondheidszorg behoort tot de top van de wereld. Dit hebben we bereikt met hard werken, met een zorgstelsel dat tot voor kort goed voor ons zorgde. Maar het wordt te duur, we moeten leren voor onszelf te zorgen, niet de gezondheidszorg alleen maar ook wijzelf zijn verantwoordelijk voor onze vitaliteit. Het is voor ons allemaal belangrijk om zelf te gaan nadenken over ons welzijn. Door gezonder eten, meer bewegen, minder genotsmiddelen en minder stress kunnen we veel bereiken. Dat zal voor 2017 een mooi onderwerp zijn om columns over te schrijven.

Gelukkig, gezond nieuwjaar allemaal.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten