woensdag 11 januari 2017

Omdenken

We zijn al even op weg in januari. Voornemens zijn gemaakt en sommige waarschijnlijk ook alweer gesneuveld. Ik neem me gedurende het jaar steeds dingen voor en probeer me daar aan te houden. Zo was ik het afgelopen jaar bezig met een groepje mensen iets te regelen, op poten te zetten. Vrijwilligerswerk. Zoals heel veel mensen om me heen ook doen.
Sportverenigingen, scholen, kerken en buurten: ze kunnen niet zonder vrijwilligers. Het valt me wel op dat er onder die vrijwilligers veel geklaagd wordt. Er wordt bijvoorbeeld verzucht dat het altijd dezelfde mensen zijn die iets doen. Dat hield me bezig. Want hoe komt dat? Is iedereen die niet vrijwillig helpt dan egoïstisch? Volgens mij niet. Het heeft ook met je karakter te maken denk ik. Als vrijwilliger zit je vaak in een bestaande groep die elkaar al jaren kent. Als er dan een werkgroepje gevormd moet worden, zijn het vaak de impulsieve mensen die gelijk zeggen dat ze het wel doen. En ja: daar ben ik er ook eentje van… Soms heb ik er later spijt van, want ik heb al zoveel dingen te doen.

Wat u nog niet weet: ik ben een fan van omdenken. Kent u dat? Je gaat daarbij uit van een probleem, waarbij je probeert om er op een positieve manier een uitdaging van te maken. In mijn geval: ik zeg mijn hulp te snel toe. Dus dacht ik het om: door 'nee' te zeggen geef ik de ander de kans om 'ja' te zeggen. Dan staan er waarschijnlijk andere mensen op. Voordeel voor mij én voor de ander! Een echt voorNEEmen dus, met de nadruk op NEE.
Misschien een tip voor andere 'ja-zeggers'. Het biedt tegelijk kansen voor degenen die best iets willen doen, maar overruled worden door anderen. Pak die kans, gebruik je talent en doe waar je energie van krijgt, dan wordt het vast een geweldig 2017 voor iedereen.


Karin van Dijk


Geen opmerkingen:

Een reactie posten